close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שימוש במעלון לבעלי מוגבלויות

מערכת שורשכ שבט, תשעה09/02/2015

מהו מעלון מדרגות, איך משתמשים בו לנכים והאם ניתן לעשות בו שימוש בשבת?

תגיות:
מעלון מדרגות של חברת סדן
צילום: אתר החברה
הטכנולוגיה ממשיכה להתפתח ואתה נכנסים לחיינו עוד ועוד פתרונות נפלאים שברמה היומיומית מאוד מקלים על תפקודנו. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באנשים בעלי מוגבלויות הזקוקים לפתרונות אלו כדי לבצע פעולות פשוטות למדי, כמו לעלות או לרדת במדרגות. לעזרתם מגיעים המעלונים, שלא רק מסייעים לאדם עצמו לחיות חיים הרבה יותר איכותיים ומלאים אלא גם מעניקים עזרה עצומה ליקיריו הסובבים אותו. המחירים של המכשירים הללו הוזלו בשנים האחרונות באופן ניכר וכיום כל אדם יכול להרשות לעצמו לרכוש מעלון. 

מעלון לבעלי מוגבלויות – מה זה?
בדומה למעלוני מדרגות רגילים, מעלונים המיועדים לבעלי מוגבלויות מורכבים משני חלקים עיקריים: מסילות לאורך המדרגות ומנשא הנוסע על גבי מסילות אלו. ההבדל העיקרי בין מעלון המדרגות הרגיל למעלון נכים הוא בסוג המנשא. כאשר מדובר באדם בעל מוגבלות, בדרך כלל מדובר באדם אשר מרותק לכיסא גלגלים לכן הוא לא זקוק לכיסא נפרד, אלא למשטח עליו ניתן יהיה להעמיד את כיסא הגלגלים כך שיוכל לעלות במדרגות. מעלונים כאלה מכונים בשפה המקצועית מעלוני מדרגות משטח והם מיועדים גם לבתים פרטיים וגם למקומות ציבוריים. הם אינם הפתרונות היחידים לבעלי מוגבלויות המתמודדים עם הקושי לעלות מדרגות. לרשותם עומדים גם מעלונים אנכיים בפיר ומעלונים אנכיים ללא פיר. 

מעלון לבעלי מוגבלויות – מהם השימושים?
מבין המעלונים והפתרונות הטכנולוגיים העומדים היום לרשותם של בעלי המוגבלויות, מעלוני מדרגות או "מדרגון משופע משטח" (בשפה המקצועית) – הוא הפתרון הטוב ביותר. זהו פתרון אידיאלי לבעלי מוגבלויות על כיסא גלגלים הזקוקים לעלות או לרדת במדרגות. מעלון שכזה מותקן לאורך המדרגות וזאת מבלי לפגוע בפונקציה העיקרית של המדרגות ומבלי להפריע לאנשים אחרים להשתמש במדרגות. הטכנולוגיה החדשה מאפשרת להתקין מעלונים שכאלה כמעט בכל גרם מדרגות, בהתקנה פנימית או חיצונית. כאשר אין שימוש במעלון, פשוט מקפלים אותו אל הקיר. אפשר אפילו לבחור את הצבע הרצוי כך שיתמזג עם הקו העיצובי הכללי של הבית ולא יהפוך אותו למקום בעל אווירה סיעודית קודרת. 

מעלון לבעלי מוגבלויות – אפשרי בשבת?
מבין רוכשי המעלונים יש גם לא מעט השואלים כיצד ניתן להימנע מחילול שבת במהלך השימוש במעלון? הרי להבדיל ממעלית רגילה, מעלון אינו יכול לנוע מאליו, הן מסיבות טכנולוגיות והן מטעמי בטיחות. על מנת להפעילו יש צורך בלחיצה רצופה על הלחצן, מה שיוצר פעולה חשמלית ישירה האסורה בשבת. מנגנון הלכ-טכני ("גרמא") הפועל ב"עקיפין" יכול לפתור את הבעיה. כמעט בכל מעלון ניתן להתקין את המנגנון בנוסף ללחצני העלייה והירידה. המנגנון, המכיל סורק אוטומטי שאין בו זרם או מתח, פועל על מחזור הפעלה קצר מאוד של 10 שניות למשך 0.01 שנייה, מה שמאפשר לו לבדוק את לחצן העלייה או הירידה בצורה אוטומטית ללא יצירת זרם או מתח. כמובן שכל שימוש במעלון מצריך ייעוץ עם רב פוסק הלכה לגבי עצם השימוש ועם גוף נותן כשרות הלכטכנית... כדי לבדוק שלמעלון יש אכן אישור הלכתי תקף.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה